The Benchmark Hunting Page of Prof. Y. Lupardi

made by Piet Vogelaar
.

Een meetpunten jacht

Verslag van een zoektocht.

Hoofdstuk 2: de HSL opnieuw bekeken

Inleiding

Op een mooie lentedag begin mei 2003 met een zwak zonnetje - met de koeien in de wei en ook de schaapjes vergezeld van de spreekwoordelijke dartele lammetjes - ben ik vanuit Leiden in de richting van de HSL getuft. Ook deze keer had het fietspad over een dijkje met de naam Ruige Kade mijn belangstelling. Als eerste wordt het fietspad westelijk van de snelweg werd bekeken. Het resultaat van de zoektocht was een aantal meetpunten. Ze staan op deze kaart.

kaartje met punten

Het westelijke fietspad

Ik heb bovenstaand kaartje gemaakt met mijn track en de waypoints erop plus - met rode stippen- het toekomstige traject van de treinbaan.
Amper was ik door de bocht van het fietspad annex ventweg of ik zag een spijker zitten, kompleet met nummer 9008, op de kaart gezet als punt A. Het is een oude spijker, bruin van kleur en het opschrift is: 'meetpunt'.

bout9008

De gemeten positie is 098112 /464142. In noordwestelijke richting verdwijnen de weilanden onder zand:

noordwestelijk

Er wordt volop gewerkt aan een nieuw stuk asfalt. Doorrijdend naar het eind van dat zandlichaam bij de wegkruising - dat wordt dus, u voelt het al aankomen - is punt B te vinden.

landweg weg?

Het is een gloednieuwe spijker op positie 098363 / 464467. Zie maar:

p9014 detail

Een bijzonder meetpunt

Wat verder rijdend kon ik rechtsaf de snelweg onderdoor en slalommend tussen bouwputten, gewone gaten en zandlichamen door, zag ik een heel bijzonder meetpunt:

bemeten punt

Dit is bijzonder omdat maar zelden de opgemeten positie ter plekke op de grond wordt geschreven. Op de kaart is het als punt D aangegeven. En voor het geval de tekst niet te lezen is: er staat 98657,981 464560,007 0,12 en dat klopt aardig met mijn meting van 098658 / 464563 die +/- 3,5 meter aangaf bij het positiemiddelen van de GPS12.
Dit is echt een leuke vondst.

zandlichaam

Kijk ik vanaf dit punt in de richting van de snelweg (dus naar het noordwesten) dan zie ik het zandlichaam van de toekomstige spoorlijn liggen die hier in de toekomst via een brug over het water zal gaan.

Veel verdwenen

Kijk je naar het dunne blauwe lijntje op de kaart (mijn track) dan zie je die dwars door weilanden lopen en over sloten. Ik kan de lezer verzekeren: dat hele stuk kon ik over splinternieuw asfalt rijden. Daar waar de tunnel begint zijn alle oude wegen en paden verwijderd en wordt er ijverig gewerkt naar een 'nieuwe verkeerssituatie'. Het gevolg is wel dat alle meetbouten in dit gebied met het oude asfalt en de bestrating mee zijn verwijderd. Het is echt braakliggend gebied.
Pas aan de overkant van het watertje 'de Does' op de oprit van de brug is een spijker te vinden: punt E op de kaart.

op de brug

De positie is 98627 /463913 en je hebt hier een mooi uitzicht over de polder met in de verte een molen. Zie maar:

uitzicht vanaf brug

Op de Ruige Kade

Vol verwachting ga ik het fietspad afrijden want in het verleden waren hier diverse spijkers gevonden. En jawel, de eerste die gezien wordt ziet er mooi uit.

nas1 punt

Voor de eerste keer tref ik een naam op de spijker aan die ik niet ken: 'o ARPENTAGE o'. Er is glimmende dikke plastic achtige verf gebruikt in de kleuren rood en wit. Het ziet er nieuw uit en de tekst is heel netjes geschreven. De positie door mij gemeten is 98066 / 463260 (punt F)
Vlakbij in het weiland wordt een grote ronde betonnen pijp in de bodem gemaakt. Trouwens overal recht boven het ondergrondse traject (de tunnelbuis) worden om de kilometer dergelijke lucht- en vluchtkokers gebouwd.

pijp maken

Erg ver hoef in niet te rijden voor het volgende punt. Amper ben ik opgestapt of ik kan weer afstappen en wel voor puntje NAS2 dat - net zoals zijn voorganger - met zorg gemerkt is met wit en rood 'plastic'. De bedoeling van de rode 'L1' ontgaat mij. Het enige dat ik kan bedenken is: de professionele GPS kan in de dure uitvoering twee golflengtes meten: de L1 en de L2 genoemd. Simpele GPS-en (prijsverschil tweedehands van 7500 naar 1500 euro) meten alleen de L1 golflengte.

Als positie van deze oude hergebruikte spijker (punt G) meet ik 98017 / 463207.
En weer is het hetzelfde liedje: amper opgestapt kan ik weer afstappen want op 97968 / 463150 (punt H, krap 100 meter verderop) is een puntje gemerkt NAS3 te vinden. Weer van dezelfde landmeters want ook deze nieuwe spijker draagt het opschrift 'Arpentage'.
Na wat gezoek kwam ik er achter dat dit woord 'het landmeten' betekent. We hebben dus nu drie naties gevonden die mee doen aan het uitmeten van de HSL: Duitsland (Messpunkt), Frankrijk (arpentage) en Nederland (meetpunt).

nas3

Laatste punt

Ik verwijder me nu van de drukke infrastructurele werkzaamheden maar kom toch nog iets tegen.

p1004d

Het spijkertje (punt I) is oud en roestig maar zit nog wel stevig vast maar de cijfers zijn bijna onzichtbaar. Het opschrift op de spijker is 'Messpunkt'. De positie is 97843 / 463000

Leuke verrassing

Als ik denk dat het feest al voorbij is zie ik opeens een werkelijk schilderachtig punt verschijnen midden op het fietspad. Kijkt u zelf maar:

mexico kleuren

uitgevoerd in dikke lagen verf met een kleurstelling die aan kermiszuurstokken en mexico laat denken: zacht roze, zacht groen, wit en okerbruin. Hier heeft iemand zich uitgeleefd!
De positie is 97528 / 462668 en er is een goed uitzicht rondom.

En met dit fraaie beeld (van een erg belangrijk punt?) besluit ik mijn verslag.

Terug naar hoofdstuk 1. (zomer 2002)

Join Geocaching!! Valid HTML 3.2!