Ook heb ik een luchtfoto opgedoken uit 1989 en die staat er ter vergelijking naast. (de grote luchtfoto foto (meer dan 1MB!) is hier.
Om te zien hoe de huidige toestand is ben ik op een mooie middag in augustus 2003 naar de Zijlpoort gereden die vlak naast de Haven van Leiden staat. Een mooi historisch verantwoord gebouw, daar niet van; zie maar op deze foto die genomen is vanaf de vroegere loswal (positie 2).
Vanaf de Zijlpoort zie ik aan de overkant van het water een rij woonboten aangemeerd liggen tegen de vroegere loswal. Zie de linker foto (positie 1). En er staat (ook heel historisch verantwoord) nog een echt oud stootblok met een paar meter rails. (positie 2) Het voetpad loopt in een boogje eromheen.
De sporen langs het water zijn verdwenen. De grond is in gebruik als tuintjes voor de woonboten en er staan wat kleine opbergschuurtjes.
Het spoor heeft de weg gekruisd maar hier is niets van te zien. Op de linker foto (uitzicht richting noord) zou die van links komen en de weg kruisen op weg naar de nieuwbouw tussen de twee bomen. Daar loopt een straatje met de naam 'Spoorlaan'.
Al deze nieuw gebouwde huizen staan op het voormalige emplacement van dit gemengde goederen/personen station. Straatnamen zijn : Bielzenstraat, Bufferkade. De Spoorlaan stopt bij een brede sloot. Of die oud is betwijfel ik. Wel het het straatje dat aansluit op de Spoorlaan de Seinpoststraat (linker foto, positie 5). Maar of hier op deze plek echt een seinpost heeft gestaan, ik weet het niet, maar het kan. Kijk ik naar het straatniveau van de oude huizen die er stonden toen het emplacement er was dan zie ik een hoogteverschil; het terrein ligt hoger dan de oude woonwijk. Waar vroeger het stationsgebouw stond is niets meer te zien; wel heet het buurtcentrum (tevens Internet Station) dat er staat "'t Spoortje". Zo werd dit spoorlijntje in de Leidse volkmond genoemd. (rechter foto, positie 6)
Van het perron gekeken zuidwaards is hier een afbeelding:
Even ten noorden van dit buurthuis splitst de spoorlijn zich. Links af ging die naar een aansluiting met het spoor van de gasfabriek (zie hoofdsuk 4), rechtsaf ging in de richting van de draaibrug (is verdwenen) over de Zijl en dan verder naar Rijpwetering. Van de rechter tak is niets meer te vinden. Wel zien we op de kaart dat de Willem de Zwijgerlaan niet helemaal recht verloopt; de oude spoordijk is een brede autoweg geworden die verder gaat in oostelijke richting als provinciale weg N 208.)
Ergens achter de huizenrij, waar nu het Noorderpark is liep het spoor naar de aansluiting ter hoogte van de huidige Hallenweg. Er is een wandelpad dat ongeveer op de goede plek loopt en ook is er een sloot die het restant zou kunnen zijn van de sloot langs de spoorbaan. Maar in dit park is zoveel met de hoogte van het maaiveld geknutseld dat een 'dijk' niet meer herkenbaar is. Zie de linker foto op positie 7. Soms meen je aan een bomenrij het traject te zien. Na een stuk verder gelopen te hebben (het is een wandelpad nietwaar?) kom ik bij de westzijde van het park een fietspad tegen dat wel degelijk op een stuk van een spoordijk ligt. (rechter foto kijkend richting Gooimeerlaan vanaf positie 8). Duidelijk is de verhoging te zien.
Staande op positie 9 heb ik een foto genomen richting oude spoorbrug (in het centrum van de foto bij de boomgroep). Over deze brug kunt U lezen in hoofdstuk 4.